| 10. 3. 2014
| Pila v Adamově končí. Ustanou tak přepravy dřeva po železnici, po zrušení vlečky do strojíren to jediné, co v našem městě udržovalo v chodu nákladní železniční dopravu. Současně však po letech nový majitel části strojíren - firma Expono steelforce obnovuje část původní strojírenské vlečky a dochází tak k nečekané změně: dřevo, které se v lesích bude vždycky kácet, z kolejí mizí a dávno mrtvá vlečka do strojíren, od které to již nikdo nečekal, se probouzí k novému životu. |
|
Události jara 2014 jsou z železničního hlediska v Adamově pesimistické i optimistické současně. Když téměř po 20 letech nečekaně ožila vlečka do strojíren a začalo se zdát, že význam stanice Adamov pro nákladní přepravu významně vzroste, oznámila stejně nečekaně Mendelova univerzita coby provozovatel zdejšího expedičního skladu dřeva (kterému nikdo neřekne jinak než pila) ukončení provozu a tedy také přeprav dřeva.
Je tomu už pár let, co jsem chodíval večer s kamarády na nádraží sledovat posun nákladních vozů mezi pilou a odstavnými kolejemi, přemýšlel, proč jednou přijede loudavým tempem s manipulačním vlakem žehlička s legem neboli kočkopes a jindy jenom kocour a poslouchal nesrozumitelné a magicky znějící povely, které odsekávali zarostlí muži za soumraku do chrchlajících vysílaček. Večerní »manipuláky« byly svého druhu kulturní událostí. Sešlo se nás na lávce nad nádražím občas několik známých nadšenců, bavili jsme se o tom, co budeme podnikat a sledovali vagónky pod sebou jako to dělají menší děti na koberci v obýváku se svými modely. Mezitím, co se nad námi stmívalo, pronikali jsme do tajů železničního provozu, sledovali vlaky někdy dlouhé, jindy třeba jen s jedním či dvěma vozy, které přivážely a odvážely zboží z adamovské pily, blanenských strojíren nebo sila, chemičky v Rájci a skladů ve Skalici a snili jsme o dobách minulých, kdy jen do strojíren v Adamově jezdily dva takové manipulační vlaky denně, o zbývajících stanicích nemluvě.
Když jsem si přečetl zprávu o zrušení vlečky na pilu, na chvíli jsem se ve vzpomínkách vrátil do doby, kdy mně bylo 19 a dole jezdily vláčky, zatlačil jsem slzu a druhý den jsem se šel s vlečkou rozloučit. Na koleji stál poslední vagón, určený pro naložení zbytků dřeva, jež v areálu zbyly, a poprvé v životě mě z pily nikdo nevyhodil.
 | Myslel jsem si, že železniční přeprava dřeva z pily není ohrožena, neboť stromy se budou kácet vždycky. Po vagónech, které z Adamova každý den odjíždělay, je ale najednou veta. |
Související články: | | Téma: Vlečka Adamov - pila Vlečka do areálu brněnské Mendelovy univerzity byla do roku 2014 téměř denně používána pro odvoz dřeva z pokácených zpracovaných stromů.… |
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Julie Novotná Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie Číst
Autor: FJerzy Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti! Číst
Autor: Hanka Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4 Číst
Autor: JzA Text: Díky, opraveno. Číst
Autor: Jan Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského. Číst
|
|